Sezonowość stwarza dla przedsiębiorstw obsługujących turystyczny rynek poważne trudności. W okresach szczytów hotele, restauracje i inne obiekty są przepełnione, natomiast w okresach martwych urządzenia turystyczne są niewykorzystane lub wykorzystane częściowo. Ponieważ bazę materialną trzeba utrzymywać i zabezpieczać przez cały rok, podwyższa to poziom kosztów i obniża zyskowność przedsiębiorstw.
W praktyce wykształciły się różne formy łagodzenia negatywnych skutków sezonowości popytu. Powszechnie stosowanym sposobem jest przedsezonowe i posezonowe obniżanie cen. Przy tej okazji obserwuje się charakterystyczny dla turystyki paradoks obniżania ceny w warunkach wzrostu jednostkowego kosztu usługi, powodowanego zwiększaniem się jednostkowych kosztów stałych. Sposobem rozładowania szczytów w agen-cjach turystycznych jest wczesne organizowanie sprzedaży przedsezono- wej. Metodą pozyskiwania klientów w martwych sezonach jest także obsługa różnych konferencji, targów, zawodów sportowych itp.
Leave a reply