Omówione procesy związane z rozwojem funkcji kontroli ujawniły jej wagę i znaczenie dla efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem. Coraz powszechniej kontrola uważana jest za instrument informowania członków kierownictwa, czy wybrany przez nich kierunek rozwoju przedsiębiorstwa jest utrzymywany, a przyjęte zadania osiągane. Co więcej, oczekiwania wobec kontroli nieustannie rosną, a niepewność działania w turbulentnym otoczeniu sprzyja tendencji do kontrolowania także słuszności założeń prowadzonej polityki rozwojowej oraz wybranych celów strategicznych. Wraz z instrumentalizacją zarządzania stawiane są przed nią również zadania w zakresie weryfikacji stosowanych instrumentów zarządzania.
Przedstawione tendencje występują we wszystkich przedsiębiorstwach funkcjonujących na zasadzie kryteriów efektywności ekonomicznej, we wszystkich gospodarkach rynkowych. Jednakże rosnące tempo, w jakim za-chodzą te tendencje, oraz skala, w jakiej się przejawiają w poszczególnych przedsiębiorstwach i krajach, spowodowały dość istotne różnice w organizacji systemu kontroli, zwłaszcza w umiejscowieniu jej w strukturze organizacyjnej (zarządzania) w różnych przedsiębiorstwach. Badania wykazały, że odmienność rozwiązań praktycznych w tym zakresie jest konsekwencją różnic w:
czynnikach wywierających wpływ na przedsiębiorstwo, strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa, stylu kierowania, technologii przetwarzania danych, strukturalizacji zadań w przedsiębiorstwie,
Leave a reply