W okresie dekoniunktury firmy mogą realizować strategię obronną lub strategię przyszłościową. Przy strategii obronnej celem firmy jest skuteczne spełnianie potrzeb stabilnego rynku oraz obrona swojego udziału w rynku przed konkurencją, zamiast poszukiwania nowych rozwiązań. Natomiast kluczowym celem firm przyszłościowych jest odnalezienie i wykorzystanie nowych możliwości rynkowych. Firmy te kładą nacisk na rozwój i innowacje. Każdej z tych strategii odpowiadają specyficzne rozwiązania motywacyjne (tab. 1).
Strategia przyszłościowa wymaga elastycznej i zdecentralizowanej struktury organiza-cyjnej, co wiąże się z szerokim zakresem zadań i luźnym planowaniem pracy. Dlatego systemy motywacyjne w firmach stosujących strategię przyszłościową powinny promować przedsiębiorczość, tzn. kreatywność i zdolność przystosowywania się, szybkie reakcje, zdolność przenoszenia umiejętności, a także dystrybucję ryzyka na
pracowników, poprzez partycypację w efektach. Systemy motywacyjne kładą nacisk na indywidualizację wynagrodzeń, uzależnionych od potencjału kompetencyjnego pracownika, a nie jego tytułu zawodowego. Pożądaną cechą rozwiązań motywacyjnych jest również elastyczność, której służy zdecentralizowanie decyzji płacowych oraz wprowadzenie różnorodnych elementów zmiennych.
Leave a reply