Równocześnie jednak standaryzacja utrudnia zdobycie informacji uka-zujących zróżnicowanie poglądów. Jest to szczególnie istotne, gdy badany problem jest kontrowersyjny, a poszczególni rozmówcy, reprezentujący rozmaite funkcje, kwalifikacje i grupy interesów prezentują niejednolite, ale cenne opinie. Prowadzi to do wniosku o malej przydatności standaryzowanych narzędzi badawczych, gdy materia badawcza jest słabo rozpoznana. Z tego powodu badania wykorzystujące narzędzia o niskim stopniu standaryzacji są niekiedy używane w fazie badań poprzedzającej sformułowanie bardziej precyzyjnych hipotez „tłumaczonych” na język pytań i odpowiedzi standaryzowanych ankiet.
Istnieje wiele sposobów docierania do respondentów. Ankiety rozsyłane pocztą pozwalają dotrzeć do dużej liczby respondentów w dowolne miejsca. Zapewniają przestrzeganie anonimowości i pozwalają uzyskać odpowiedzi na liczne pytania. Ten tani sposób dotarcia do respondentów spełnia warunek reprezentatywności badań. Wadą ankiet pocztowych jest natomiast niski procent zwrotów.
Leave a reply