Mogą to być następujące kierunki zmian: podjąć działania naprawcze, aby doprowadzić poziom wyników uzyska-nych rzeczywiście do poziomu założonego w zadaniu,
zrewidować zadania i wprowadzić korekty w związku ze zmienionymi warunkami, uzupełnić zadanie, aby wykorzystać lub dostosować się do pojawiających się nowych możliwości.
Konsekwentne stosowanie tej techniki danej kierownikowi szereg ko-rzyści. Do najistotniejszych zalet techniki zarządzania przez wyjątki zalicza się: oszczędność czasu, rozdzielenie spraw istotnych od nieistotnych, skon-centrowanie się na problemach kluczowych, eliminacja rozpraszania się lub angażowania w sprawy drobne, ujawnianie zagrożeń i problemów krytycz-nych, zwiększenie zaangażowania pracowników, ułatwienie obiektywnej oceny podwładnych.
Zarządzanie przez wyjątki ma również i wady. Do podstawowych należy trudność w jednoznacznym rozdzieleniu zadań pomiędzy kierownika i podwładnych. W praktyce następuje wystawianie na próbę cierpliwości kierownika, który często ingeruje jeszcze przed zaistnieniem sytuacji „wy-jątkowej”. Z drugiej strony istnieje możliwość nadużywania (wykorzysty-wania) przez podwładnych przydzielonych im uprawnień decyzyjnych.
Leave a reply