Najlepiej byłoby, aby już w procesie planowania formułowano cele w sposób jasny i pozwalający na ich pomiar oraz aby wyznaczano konkretne terminy. Jest to ważne z różnych powodów. Po pierwsze, ogólnikowo sformułowano cele, w rodzaju „podwyższyć umiejętności pracowników”, są jedynie pustymi hasłami aż do chwili, kiedy kierownicy określą, co rozumieją przez „podwyższenie”, co zamierzają zrobić, żeby taki cel osiągnąć –
i kiedy. Po drugie, konkretnie sformułowane cele (na przykład „podnieść kwalifikacje pracowników przez organizowanie cotygodniowych seminariów na stanowisku pracy w mniej obciążonych miesiącach, czyli w marcu
i październiku”) łatwiej ocenić pod względem ich dokładności przydatności niż puste hasła. Wreszcie precyzyjnie sformułowane, wymierne cele są prostsze do przekazania innym i przełożenia na normy oraz metody służące do pomiaru efektywności. Ta łatwość przekazywania precyzyjnie sformuło-wanych celów ma szczególne znaczenie z punktu widzenia kontroli, ponie-waż zazwyczaj ktoś inny planuje, a komuś innemu przydziela się rolę kon-trolną.
Leave a reply